اطلاعاتی در مورد گذشته ی روستای سرسبز کلین خونی از توابع شهرستان نور
www.keleinkhoni.loxblog.com
معرفي روستاي کلين خوني

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اطلاعاتی در مورد گذشته ی روستای سرسبز کلین خونی از توابع شهرستان نور:

گردآورنده:زلفعلي يزداني

1-حمام خزانه ای قدیمی داشته ایم که سازنده و قدمت دقیق آن مشخص نشده است. ولی حمام دوشی عمومی موجود در سال52-1351 توسط دولت وقت احداث شد که فعلا تخریب گردیده است.

 

2-اولین مسجد کلین خونی در سال 1308 توسط مرحوم مشهدی حسین مواسی(کپچ) و در باغ مرحوم علی شیردل(شیرمد)و با بنای تقریبی 40 متر مربع ساخته شد که بعدا توسط مردم آن روستا وسعت داده شد و در سال 1355مسجد بلوکی توسط مرحوم حاج اسدالله یزدانی احداث شد که در سال 1383 در همان جا باز توسط  مردم کلین خونی مسجد فعلی بنا گردید.

 

 

3-مدرسه محل در سال 33-1332 توسط اهالی روستا و با حمایت و تشویق آقای دکتر فتحعلی یزدانی (که دارای دو کلاس بود) درست شد  و در همان سال تقاضای معلم به اداره فرهنگ آن زمان نور نوشته شد  و بعد ها اهالی به بازسازی مدرسه اقدام می کردند در ضمن اولین معلم (سپاه دانش) که آقای حسن بیک بود در سال 1342 به روستا آمد. که بعدا در سال 1355 مدرسه جدید در مکان دیگر با هزینه دولت احداث گردید .

اولین دیپلم در سال 1331 و اولین دکتر در سال 1342 را آقای دکتر فتحعلی یزدانی کسب نمود.

 

4-مقدار زمین زیر کشت تا سال 1280 هجده هکتار بود و در سال 36-1335 زمین زیر کشت روستا شصت هکتار رسید  که به صورت دایر و بایر کشت می شد. ولی در حال حاضر مجموع زمین این روستا 150 هکتار می باشد که مقدار 60 هکتار آن فروخته شد. نوع محصولی که قبلا کشت می شد عبارتند از : برنج, نیشکر, کنف, پنبه و ... بود و در کنار اینها دامداری و پرورش طیور هم داشتند .از هنرهای دستی اهالی روستا می توان بافتن چادر شب, حصیر ,باد بزن , نخ ریسی و تولید نخ ابریشم  را نام برد. ولی در حال حاضر فقط کشت برنج و به ندرت دامداری ,  باغداری و پرورش طیور انجام میدهند.

 

5-قبل ازآمدن کارخانه شالیکوبی برای تبدیل شلتوک به برنج از دو طریق:

 1-اودنگ, 2-دنگه سر انجام می داند. اودنگ با آب به گردش در می آمد ولی دنگه سر با نیروی انسانی به گردش در می آمد . کارخانه ی شالیکوبی در سال 1336 توسط مرحوم حاج اسدالله یزدانی بنا گردید .

 در سال 1342 اولین موتور شخم زنی به روستا آمد.

 

6-قبل از لوله کشی و حفر چاه در زمان بارندگی با استفاده از هسته پشمالو آب را صافی می کردند و یا از چشمه ی اطراف روستا برای آب شرب استفاده می کردند .

 لوله کشی آب شرب در سال 1335 توسط اهالی روستا و با هزینه مرحوم حاج اسدالله یزدانی که به طول تقریبی 1500 متر از چشمه اتر تا انتهای محل انجام شد که بعد از دو سال استفاده به دلیل عدم رعایت اصول فنی و نفوذ نشراب غیر استفاده گردید. در سال 1374 از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری مبلغ 8.5 میلیون تومان اعتبار جهت لوله کشی آب برای این روستا اختصاص گردید که به دلیل لوله گذاری در مسیر غیر قانونی, غیر فنی و بهداشتی که مورد تایید هیچ یک از ادارات مربوطه قرار نگرفته که تا سال 1384 بدون استفاده بود که فعلا با پای درمیانی فرمانداری محترم و اداره آب و فاضلاب روستایی  نور آب شرب این روستا وصل گردید.

اولین چاه آب آشامیدنی در سال 1337 توسط مرحوم صفر ظفری  حفرگردید که درون آن را با آجر دیوارکشی نمود.

 

7-سرانجام برق رسانی  روستا در سال 1354 انجام شد.

 

8-جاده ارتباطی روستا تا  جاده اصلی (نور- چمستان) که  طول 3 کیلومتر می باشد در سال 1349 احداث گردید که  طول 1200 متر و عرض 7 متر از آن توسط اهالی کلین خونی خریداری شده است. ضمنا در سال 1375 توسط بخشداری مرکزی و اهالی جاده مربوطه آسفالت گردید.

 

9-ساختمانهای قدیمی با منابع طبیعی موجود(چوب, گل و ساقه های گیاهی ) به سه نوع :

1-   کلچو 2- چینه 3- شیش کت  درست میکردند که بیشتر منازل و طویله ها از شکل کلچویی درست می نمودند چون اولا در برابر زلزله و سیل و... مقاوم بود دوما زودتر و راحتر درست می شد.

نمایی از ساختمان چینه ای.

با این آمار و توضیحات فوق مشخص گردید که روستاییان کلین خونی در زمینه های علمی- بهداشتی – کشاورزی  و آشنایی با تکنولوژی از قدیم ایام پیش قراول بوده و در حال حاضر هم فرزندان این روستا با کسب درجات عالی دانشگاهی سرآمد این منطقه

می باشند.

 

 

گردآورنده : زلفعلی یزدانی

 

 

منابع :

از مصاحبه حضوری با آقایان:

1-   آقای دکتر فتحعلی یزدانی

2-   آقای حاج امین یزدانی

3-   -آقای  حاج علی رضا جلالوند(مواسی)

4-آقای  احمد یزدانی

5-  آقای حاج خیرالله حبیبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 – زبان تمام اهالي روستا مازندراني (تبري ) مي باشد گويش آنها شبيه بقيه روستاهاي همجوار بوده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصاوير فوق از اهالي در سال 1328  توسط دكتر فتحعلي يزداني عكس برداري شد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط sadroddin

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 204
بازدید کل : 61121
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 43
تعداد آنلاین : 1